Wednesday, August 25, 2004

نامه جمعی از نویسندگان و فرهنگیان استان زنجان به خاتمی



بسمه تعالی

جناب آقای خاتمی

رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران

سالهاست مردم این مملکت آخرین جمعه هر ماه رمضان از روز ها پیش به یک راهپیمائی سراسری دعوت می شوند که در آن بر علیه دول و ممالکی شعار میدهند که هیچ مرزی با ما ندارند و تا به امروز نیز اقدام به جنگ بر علیه مملکت ما نکرده اند . روز قدس تنها در حمایت از مردم فلسطین گرامی داشته میشود که سالهاست یهودیان صهیونیسم باور به پشتوانۀ چند دولت و کشور قدرتمند به اشغال وطن آنها پرداخته و حق حاکمیت مردم فلسطین را ملغی کرده اند . این گرامی داشت نیز از آنجا ناشی میشود که رهبر انقلاب اسلامی اسلام را اصل اساسی می دانست و به دستور اسلام نیز ما مکلف ایم که از هر مسلمان تحت ستم و تجاوز دفاع کنیم .

بر پایۀ همین گرایش زمانی که لبنان مواجه با حملۀ اسرائیل شد ایران به حمایت از لبنان و حزب ا... در حال جنگ پرداخت . در اوائل دهه نود میلادی هم وقتی که ارمنستان و حامیان غربی آن به واسطه ارامنه ساکن در قره باغ آذربایجان متعرض تمامیت ارضی این کشور شدند و چند قتل عام به راه انداختند و 20% از خاک آذربایجان را به اشغال در آوردند باز برخی مسئولان ایران اعتراض کردند . این اعتراض البته فقط محدود به کسان خاصی بود که عموما" خود نیز ( مانند حضرات عظام موسوی اردبیلی و ملکوتی ) ترک بودند .

از آن تاریخ جمهوری اسلامی ایران علی رغم شعارهای اسلامی و حمایت از مظلومان مسلمان در سراسر دنیا و اعلام تنفر از آمریکا واسرائیل که سر ستیز با اسلام و مسلمانان دارند قدمی در حمایت عملی از جمهوری آذربایجان برنداشته بلکه روابط حسنه ای نیز با ارمنستان غاصب برقرار کرده است .

به یقین ما ترکهای ایرانی خود را ایرانی می دانیم و منافع آن برای ما ارجحیت دارد و به همین جهت اگر رابطه با ارمنستان برای ترک ها قابل اغماض باشد مسلما" گسترش روابط با این کشور دردناک و بسیار ناراحت کننده است .

ما نمی توانیم قتل عام هزاران همزبان و همکیش و حتی در برخی موارد اقوام خود و همچنین آوارگی صدها هزار نفر و غصب 20% از خاک آذربایجان در آن سوی ارس را به هیچ انگاریم و با غاصبان و قاتلان سر میز دوستی و رابطه های مختلف بنشینیم . قطعا" هم در صورت حادث شدن چنین مذاکرات و روابطی حق اعتراض و عکس العمل را برای خود محفوظ میداریم .

چنین است که عده ای از مردم اردبیل و روحانیت این شهر در اعتراض به سفر یک هیأت اقتصادی ارمنستان که گویا افرادی از رزیم خود خواندۀ قره باغ نیز در آن عضو بوده اند به مقامات استان مراجعه می کنند و از ایشان می خواهند که از دیدار و ایجاد رابطه صرف نظر کنند . بدنبال جواب منفی ایشان دهها معترض این سفر در هنگام نماز مغرب و عشا در یکی از مساجد اردبیل گردهم می آیند . اما چند ساعت بعد مأموران انتظامی به مسجد حمله می کنند و با ضرب و شتم افراد حاضر را پراکنده می کنند و یکی از آنها به نام آقای عباس لسانی را که در ناحیۀ قفسه سینه بر اثر ضربات وارد دچار شکستگی شده بوده بازداشت می کنند که تا به امروز ادامه دارد .

آقای رئیس جمهور !

شما عالی ترین مسئول روابط خارجی هستید و مسئولیت قانونی و اخلاقی اقدامات نیروهای امنیتی و انتظامی نیز بعهدۀ جنابعالی است . بنابراین ؛

1- ما مصرانه خوستاریم که جمهوری اسلامی ایران در روابط خود با رزیم غاصب ارمنستان تجدید نظر اساسی به عمل آورد .
2- برخورد های امنیتی با فعالیت ها و اعتراضات ترک ها نسبت به عدم احقاق حقوق فرهنگی خود و اعتراض به رژیم ارمنستان و حامیان داخلی آن دردرون دولت جنابعالی صورت می گیرد متوقف شود . لازم به ذکر است وزارت اطلاعات از چند ماه پیش با اقداماتی همچون دستگیری اعضای « کمیتۀ دفاع از زندانیان سیاسی آذربایجان » ( آسمک ) و دستگیری فعالان قومی و فرهنگی در شهر های مختلف و یا اعمال فشار بر ایشان اقدام به برخوردهایی کرده است که حداقل شکل قانونی ندارد .
بازداشت های بیش از 24 ساعت و حتی چند هفته ای , باز جویی در شرایطی که شخص دسترسی به وکیل ندارد و حتی اتهام و یا اتهامات خود را نیز نمی داند , ایراد اتهامات کلی و ... قطعا" نمی تواند مطابق قانون اساسی باشد . لذا از جنابعالی می خواهیم که از اینگونه اقدامات جلوگیری بعمل آید .
3- آقای عباس لسانی آزاد و خسارات وارده به ایشان و کسان دیگری که متحمل ضرب و شتم و خسارات دیگر شده اند در بعد معنوی و مادی جبران گردد .


جمعی از نویسندگان و فرهنگیان استان زنجان

رونوشت

- رسانه ها



0 Comments:

Post a Comment

<< Home