Wednesday, August 25, 2004

نامه نمایندگان پارلمان اروپا، سوئد و دانمارک به رئیس جمهور خاتمی



تعدادی از نمایندگان پارلمان اروپا، سوئد و دانمارک با ارسال نامه ای به رئیس جمهور اقای خاتمی خواستار بهبود شرایط دشوار اقلیتهای ملی ـ قومی در ایران هستند.

در نامه فوق اشاره به گزارش آقای موریس کاپیتورن نماینده ویژه سازمان ملل در خصوص حقوق بشر در ایران در مورد پایمال شدن ابتدائی ترین حقوق انسانی اقلیتهای ملی ـ قومی در ایران میشود و امضا کنندگان نامه ازآقای رئیس جمهور خواستار بهبود مسائل ملی ـ قومی اقوام ایرانی و اجرای تعهد ایران در قبال منشور حقوق بشر سازمان ملل هستند.

ریاست جمهوری اسلامی ایران

رونوشت: کوفی آنان رئیس سازمان ملل متحد

خواستار توجه جنابعالی را به شرایط دشوار اقلیتهای ملی ـ قومی هستیم.

تاریخ کشورهای کثیرالملل بصراحت نشان میدهد که برقراری عدالت اجتماعی و همکاری سالم در میان ملت های مختلف در یک کشور، عامل مثبت درجهت تکامل مملکت شمرده میشود. ایران یک کشور کثیرالملل میباشد و این در ماده های 15 و 16 قانون اساسی جمهوری اسلامی نیز منعکس شده است.

بنابه گزارش آقای موریس کاپیتورن نماینده ویژه سازمان ملل در خصوص حقوق بشر در ایران و همینطور طبق سایر گزارشها از سازمانهای غیر دولتی، اقوام ایرانی از ابتدائی ترین حقوق انسانی خود محروم هستند. بغیر از اهالی فارس زبان، ملتهای گوناگون ایرانی اعم از آذربایجانیها، کردها، بلوچها، اعراب و ترکمنها فاقد حقوق بشر از نوع تحصیل به زبان مادری، و برسمیت شناختن هویت و فرهنگ خاص خود میباشند.

آقای رئیس جمهور! برای آشنائی به سیاست ناعادلانه موجود در قبال اقلیتهای ملی ـ قومی ایرانیها کافی است لحظه ای به شرایط آذربایجانیها توجه فرمائید. بااینکه آذربایجانیها نزدیک به 30% اهالی ایران را تشکیل میدهند برای نمونه هم شده حداقل یک مرکز آموزشی از نوع مدارس و دانشگاه برای تحصیل به زبان مادری ندارند. یقینا اطلاع دارید که حتی استفاده زبان آذربایجانی در مراکز رسمی از قبیل ادارات و مدارس نیز ممنوع اعلام شده است و این در مناطقی رواج است که اکثر ساکنین آن را آذربایجانیها تشکیل میدهند. آذربایجانیها نه تنها در انتخاب یک نام آذربایجانی به نوزادان خود دچار مشکلات میشوند بلکه در نشر مطبوعات و کتاب بزبان خود و فعالیتهای فرهنگی به انواع مختلف با کارشکنی مقامات مسئول مواجه میشوند.

آقای رئیس جمهور! ما امیدواریم که شما همانند ما نگران شرایط دشوار اقلیتهای ملی ـ قومی در ایران هستید و با اولویت دادن به مسائل آنها در حل مشکلات موجود تلاش خود را خواهید نمود. حل مشکلات ملی ـ قومی در راستای تعهد شما در قبال منشور حقوق بشر سازمان ملل خواهد بود.

با احترام فراوان

1 ـ اوله ایشمیت (نماینده حزب مردم سوئد در پارلمان اتحادیه اروپا)
2 ـ اولا ساندبک (نماینده مردم دانمارک در پارلمان اتحادیه اروپا)
3 ـ پرنیلا فراهم (نماینده حزب سوسیال مردم دانمارک در پارلمان اتحادیه اروپا)
4 ـ یوران لیندبلاد (نماینده حزب مودرات در پارلمان سوئد و شورای اروپا)
5 ـ آندرش بنقتسون (نماینده حزب سوسیال دمکرات در پارلمان سوئد)
6 ـ کنت هرستد (نماینده حزب سوسیال دمکرات در پارلمان سوئد و دبیر یونیسف در سوئد)
7 ـ مناف سببی (محقق علوم پزشکی و دبیر اتحادیه آذر و کمیته آذربایجان ـ سوئد)



0 Comments:

Post a Comment

<< Home