Saturday, September 04, 2004

گزارش طي مراحل اداري سند قطعنامه کنگره زبان مادري تبريز



گزارش نحوه طي مراحل اداري سند قطعنامه کنگره زبان مادري تبريز در دفاتر بين‌المللي و داخلي


بدنبال برگزاري نخستين کنگره زبان مادري در تبريز توسط فرهيختگان آذربایجانی در روز جهانی زبان مادری در بیست و دوم فوريه 2004 (اول اسفند ماه 1382)، قطعنامه‌ای در طرح مطالبات زبانی اقوام و ملل ايرانی منتشر شد. اين قطعنامه که به امضاي 3333 نفر از شهروندان کشورمان رسيده، بعنوان يک سند ملي از اولیای امور ميخواهد تا در راستای مسئولیتی که به موجب قوانين داخلي و کنوانسیونهای بين‌المللي، برعهده آنان نهاده شده است، جهت تحقق حقوق زبان مادری ایرانیان راهگشایی نمایند.


لازم به ذکر است که سند ملي کنگره زبان مادري تبريز به زبانهاي فارسي، ترکي، عربي و انگليسي همراه با لیست کامل اسامی و اصل امضاهای واصله طی مجلدی در ابتداي خرداد ماه 1383 به دبيرخانه‌هاي مسئولين ذيصلاح بين المللي و داخلي تقديم شده است. اکنون با توجه به پیگیریهای مکرر شرکت کنندگان کنگره و امضا کنندگان قطعنامه (و همچنین تاکید بسیاری از شهروندانی که امکان حضور در کنگره یا امضا قطعنامه را نداشته‌ اما مفاد آنرا تایید مینمایند)، وظیفه خود میدانیم گزارشی ازآخرین وضعیت اسناد ارسالی به دفاتر نهادها و مراجع بين‌المللي و داخلي را در آستانه بازگشایی مدارس و پس از گذشت قریب به 3 ماه خدمت عموم امضا کنندگان و علاقمندان تقديم نماییم:


الف : دفاتر نمايندگيهاي بين‌المللي در تهران


1- دفتر نمايندگي سازمان ملل متحد
آخرين وضعيت: رويت رياست دفتر و ثبت در اسناد.


2- دفتر نمايندگي يونسکو:
آخرين وضعيت : رويت رياست دفتر و ثبت در اسناد.


3- دفتر نمايندگي يونيسف:
آخرين وضعيت: رويت رياست دفتر و ثبت در اسناد.


ب: دفاتر مقامات و سازمانهای داخلي


1- دفتر محترم مقام معظم رهبري
آخرين وضعيت: در دست بررسی.


2- دفتر محترم رياست جمهوري
آخرين وضعيت: نامعلوم.
توضيحات: بدليل عدم ارائه شماره ورود به دفتر براي نامه، عملا امکان پيگيري براي ارسال کننده وجود ندارد!


3- دفتر محترم مجمع تشخيص مصلحت نظام
آخرين وضعيت: نامعلوم.
توضيحات: بدليل عدم ارائه شماره ورود به دفتر براي نامه، عملا امکان پيگيري براي ارسال کننده وجود ندارد!


4- وزارت محترم علوم و تحقيقات و فن‌آوري
آخرين وضعيت: نامعلوم.
توضيحات: به دليل پاک شدن حافظه کامپيوترهاي دبيرخانه وزارت محترم علوم و تحقيقات و فن آوري، همه نامه هايي که از ابتداي سال 83 تا تاريخ 31/3 /83 به اين دبيرخانه ارسال شده است تا زمان ترميم اطلاعات قابل پيگيري نخواهد بود!


5- وزارت محترم فرهنگ و ارشاد اسلامي
آخرين وضعيت: بدون پاراف هيچ گونه دستوري بايگاني شده است.
توضيحات: آقاي ميري رييس محترم حوزه هماهنگي معاونت مطبوعاتي و تبليغاتي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در خصوص علت بايگاني شدن اين سند ملي فرمودند: اينجانب بعد از مطالعه اين مجلد چيز خاصي درنيافتم. درخواستهاي شما مبتني بر اجراي قانون اساسي و قوانين بين المللي است و عملا مسئوليتي را بر ذمه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي قرار نمي دهد. در حال حاضر چون در اين تقاضا به جزئيات امر اشاره نشده و« کار گروههايي» براي عملياتي کردن مطالبات مندرج توسط شما تشکيل نشده ما همچنان بي پاسخ در برابر اين سئوال هستيم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي چه بايد بکند!


6- شوراي محترم عالي انقلاب فرهنگي
آخرين وضعيت: در کارتابل رياست دبيرخانه مانده است!
توضيحات: بنا بر اظهارات کارمند دبيرخانه هيچکدام از مسئولين اين شورا تا کنون سند زبان مادري تبريز را مشاهده نکرده اند.


7- وزارت محترم آموزش و پرروش
آخرين وضعيت: ثبت در بايگاني و ارسال رونوشتي از آن در تاريخ 16/3/83 به شوراي عالي انقلاب فرهنگي .
توضيحات: با توجه به اينکه شوراي عالي انقلاب فرهنگي هنوز سند دريافتي خود را وارد مراحل اداري نکرده است بعيد به نظر مي رسد که بر روي سند ارسالي از آموزش و پرورش اقدامي انجام داده باشد!


8- خبرگزاري محترم جمهوري اسلامي ايران
آخرين وضعيت: سند ارسالي مفقود شده است!
توضيحات: بعد از پي گيريهاي مستمر ، استخراج شماره نامه 82923210/480 و نيز مشخص شدن فرد گيرنده بنام آقاي عشوري (کارمند دفتر مديريت اخبار داخلي)، متاسفانه مشخص شد که نامه مفقود شده، فلذا هيچ اقدامي در خصوص انتشار خبر آن صورت نگرفته است!


ضمنا لازم به ذکر است که به رغم اعلام 2 شماره تلفن و آدرس مکاتباتی در تبریز همراه با اسناد تقديمي به مسئولين ذيصلاح، تاکنون هيچ تماسي با دبير کنگره صورت نگرفته است.


با تقديم مراتب احترام
دبيرخانه کنگره زبان مادري تبريز
31/4/83



0 Comments:

Post a Comment

<< Home