Sunday, August 22, 2004

نامه سرگشاده دانشجويان مرند به هيئت محترم دولت


٧٣-٣-٧


بسم الله الرحمن الرحيم
واعتصموا بحبل الله جمعيا و لاتفرقوا


هيات محترم دولت جمهورى اسلامى ايران


اصل ١٥ قانون اساسى جمهورى اسلامى ايران٬ زبان و خط رسمى و مشترك ايران فارسى است و اسناد و مكاتبات و كتب درسى بايد به زبان فارسى باشد ولى استفاده از زبانهاى مختلف قومى و محلى در مطبوعات و رسانه هاى گروهى و تدريس ادبيات آنها در مدارس در كنار زبان رسمى آزاد است.


ما دانشجويان دانشگاه پيام نور مركز مرند در تائيد نامه سرگشاده دانشجويان تركى زبان دانشگاه تبريز و دانشجويان مشكين شهرى دانشگاههاى كشور ضمن بيعت دوباره با رهبر كبير انقلاب اسلامى و خطوط ترسيم شده ايشان٬ و با آرزوى شادى روح بنيانگذار جمهورى اسلامى ايران حضرت امام خمينى (ره) و با افتخار به اسلاميت و ايرانيت خود و با افتخار به اينكه از سرزمين دلاورمردانى چون آيت الله خامنه اى و شهيدان محراب و باكرىها هستيم نامه زير را تقديم مىنمائيم و خواستار رسيدگى به آن هستيم.


١- خواستار عمل به اصل ١٥ و تدريس زبان تركى آذرى در كنار زبان رسمى هستيم.
٢- نامگذارى قسمتى از آذربايجان را به عنوان استان اردبيل و تعميم نام يك شهر به بخشى از آذربايجان را محكوم نموده و خواهان تغيير نام آن به استان آذربايجان هستيم.
٣- نظر به اينكه استانهاى آذرنشين از نظر عمران و آبادانى در وضع نابسامانى هستند و نرخ بيكارى بسيار بالاست و بهداشت و درمان در درجه بسيار پائينترى قرار دارد٬ لذا خواستار رسيدگى در اين مورد مىباشيم.
٤- توهينها و تمسخرهائى كه در صدا و سيما و بعضى مجلات و مجالس نسبت به زبان و فرهنگ ٢٧ ميليون آذرى مىشود را محكوم كرده و خواستار اقدام موثرى از سوى مقامات هستيم.
٥- ضمن تقبيح برنامه هاى صدا و سيما مراكز اورميه٬ تبريز٬ زنجان٬ همدان و اردبيل كه با حذف برنامه هاى تركى سعى در محور فرهنگ و زبان آذرى دارند٬ خواستار ارائه برنامه هاى روزانه (نه ١٥ دقيقه اى) بلكه بطور مستمر به زبان تركى اصيل و اختصاص شبكه هاى استانى براى اين منظور مىباشيم.


و من الله الوفيق



0 Comments:

Post a Comment

<< Home