Wednesday, February 20, 2008

چهارشنبه 1 اسفند ماه سال 1386
اعتراض همگانی دانش آموزان و دانشجویان شهر تبـریز در روز جهانی زبان مادری٬

اعتراض همگانی دانش آموزان و دانشجویان شهر تبـریز

اولین حق طبیعی بشریت در طول تاریخ ، حق نوشتن و خواندن به زبان مادری هر فرد محسوب می شود. این حق را برای اولین بار « مادر » هر شخص به او اعطاء می کند .
انسانی که از این حق خدادادی خویش محروم بماند دچار ناراحتی های روانی گردیده و به بیماری تعارض شخصیت مبتلا می شود . از دیگر طرف در صورت فقدان شعور ملی (مادری) در جوامع گوناگون ، مدنیت و فرهنگهای مختلف در طول زمان در مناطق و قاره ها ، پدید نمی آید .
بدین ترتیب در جهت رفع تبعیض و بی عدالتی در حق زبان مادری هر قوم و ملت ، سازمان حقوق بشر جهانی و اصول مندرج در یونسکو و بیانیه جهانی زبانی بارسلون و مواد قید شده در میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی ، صریحا حق تحصیل به زبان مادری هر انسان به جد اعلام شده است .
در کشور ما نیز در اصل 15 قانون اساسی این حق به تمامی مردمان ساکن در این سرزمین داده شده ، اما بعد از 29 سال از انقلاب اسلامی این مورد هنوز اعطاء نگردیده است و ملتهای متشکل خصوصا اکثریت عظیم تورک های آذربایجان از تحصیل به زبان مادری (ملی) خویش محروم هستند .
لذا ما دانش آموزان دبیرستانها و دانشجویان دانشگاههای شهر تبریز برای رسیدن به این حق طبیعی و قانونی خویش روز دوم اسفند 1386 ( 21 فئوریه سال 2008) برابر روز جهانی زبان مادری به روزۀ اعتراض دست خواهیم زد.

لینگ تومارهای امضاء شده
http://i29.tinypic.com/2nqffgp.jpg
http://i27.tinypic.com/105cn75.jpg
http://i27.tinypic.com/105cn75.jpg
http://i25.tinypic.com/2m4rt05.jpg
http://i26.tinypic.com/2vv2ez8.jpg
http://i31.tinypic.com/25jks2g.jpg
http://i30.tinypic.com/mrvm2r.jpg
http://i32.tinypic.com/245mw4g.jpg
http://i26.tinypic.com/2rh8axe.jpg
http://i30.tinypic.com/1128xav.jpg
http://i25.tinypic.com/6iwtmp.jpg
http://i26.tinypic.com/99qsy1.jpg
بیانیه شماره یک
29 بهمن‌ماه 1385


اعلام موجودیت کانون زبان و فرهنگ "دمو" DMO.نهادی در راستای پیگیری مطالبات زبانی و فرهنگی

تاریخچه:

پس از نخستین کنگره‌ی "زبان مادری" در دوم اسفندماه سال 1382 در تبریز که قطعنامه‌ی آن به امضای 3333 نفر رسید، گروهی از فعالین کنگره، به همراه دبیر آن، مسئولیت نشر و پیگیری مفاد قطعنامه را برعهده گرفتند. و چندین مجلد از متن قطعنامه به زبانهای مختلف و به‌ همراه امضاهای مربوطه به بسیاری از نهادها و مراجع ذیربط داخلی و بین‌المللی، ارائه شد. نشر و پیگیری‌های بعدی آن قطعنامه طی سال بعد نیز ادامه یافت (که گزارش مربوطه بموقع به اطلاع عموم مردم رسیده‌است). این سلسله پیگیری‌ها در رابطه با قطعنامه‌ی دومین کنگره‌ی زبان مادری در دانشگاه علم‌وصنعت تهران و نامه‌های سرگشاده دیگری که در همین رابطه نوشته شده بودند نیز مستمرا در طول چهار سال اخیر ادامه یافت.

ذست آخر همزمان با انتشار نامه‌ی "فردا ممکن است خیلی دیرباشد" در دیماه امسال هئیت پیگیری این نامه که درعین حال نیز از مسئولین پیگیری قطعنامه‌های فوق‌الذکر بودند، برای اینکه این اقدامات روالی سیستماتیک داشته باشد، اقدام به تاسیس گروهی تحت عنوان کانون زبان و فرهنگ (دیل، مدنیت اوجاغی) که به‌اختصار "دمو" نامیده می‌شود، نمودند.

طبعا فعالین کانون نمی‌توانند هیچ تضمینی در به نتیجه رساندن سریع اقداماتشان خویش به مردم بدهند، اما نهایت سعی و تلاششان را در توضیح حقانیت مطالبات مردم و حداکثر همت خویش را در نشر آگاهی همگانی از حقوق زبانی و فرهنگی به عمل خواهندآورد و ایمان دارند که استمرار فعالیت‌های کانون دست کم در درازمدت اثرات مثبت خویش را (ولو به‌طور غیرمستقیم) در تحقق این مطالبات برجای خواهد گذارد.

اهداف و شیوه‌های فعالیت"دمو":

کانون زبان و فرهنگ "دمو" در طرح ونشر و پیگیری مطالبات برحق مردم خویش تشکیل شده و زمینه‌ی اصلی فعالیت خویش را نیز (از میان انبوه مسائل مختلف اقتصادی ، اجتماعی ، سیاسی و فرهنگی)، حیطه‌ی "زبان و فرهنگ" تعریف کرده‌است.

دمو سعی خواهد کرد در چارچوب قوانین جاری، با هدف دفاع از حقوق زبانی و فرهنگی اقوام ایرانی و رشد و گسترش آن در قالب فعالیتهای زیر گام بردارد:

1- پیگیری کلیه‌ی نامه‌های گروهی که در راستای مطالبه با حقوق زبانی و فرهنگی صادر شده از طریق مراجعات حضوری و مکاتبات اداری با مجلس، قوه قضائیه و وزارتخانه‌ها و نهادهای و هر مراجع ذی‌صلاح دیگر
2- تشکیل همایش‌ها، کنگره، کنفرانس و سمپوزیوم در زمینه‌های مسائل مربوط به زبان و فرهنگ
3- تهیه و انتشار بیانیه و گزارش به مناسبت‌های مختلف در راستای مدافعه از حقوق زبانی و فرهنگی مردم
4 - ايجاد تفاهم، وحدت در بین مردم جهت توسعه اقتصادي و اجتماعي ، سیاسی و فرهنگی جامعه
5- دفاع از حقوق فرهنگی کودکان در بهره‌مندی از زبان مادری
6- ارائه گزارشهایی از عملکرد کانون از طریق بیانیه‌ها و ترتیب دادن مصاحبه با رسانه‌های جمعی
و.....

اعضای مؤسس:

اعضای مؤسس "دمو" عبارتند از خانم‌ها: شهناز غلامی، ژیلا محمدخانی، شهین حیدری و سمیّه فلاحیان و آقایان منوچهر عزیزی، حمید ‌شافعی، ‌علیرضا صرافی، حسن‌ راشدی، اکبر آزاد، سعید موغانلی و علی رضائی .

بدیهی است پس از تاسیس کانون "دمو"، هئیت موسس آن منحل شده و اداره امور را منتخبین اولین مجمع عمومی بر عهده می‌گیرند.

***
قابل ذکر است کلیه‌ی شهروندان فرهیخته‌ای که علاقه‌مند به حفظ و اشاعه‌ زبان و ادبیات و فرهنگ مادریشان بوده و مفاد اساسنامه‌ کانون "دمو" را بپذیرند، می‌تواند به عضویت آن درآیند و در راستای تحقق اهداف آن قبول مسئولیت نمایند.
قابل ذکر است که نحوه‌ی مراجعه به کانون جهت ارائه‌ی عضویت و .... عنقریبا به اطلاع خواهد رسید.

روابط عمومی کانون زبان و فرهنگ
"دمو"
دونیا آنا دیلی گونونده : آجلیق گؤره وی ، اعتیراض سَسی

۱ بوز, ۱۳۸۶, ۰۸:۲۴
۳۰ میلیون دان آرتیق یاشایان تورک آذربایجان لی ایران اؤلکه سینده ، هله ده ۲۱ اینجی یوز ایل لیک ده اؤز آنا دیل لرینده تحصیل ائتمک دن محروم قالیب لار- بیر حالدا کی باشقا اؤلکه لرده بو سوروم(Sorum) ایل لردیر آرادان قالدیریلیب و اینسان لار اؤز یلکین و دوغال حاق لارینا مالیک دیرلر .
هر بیر اینسان دونیایا گؤز آچاندان سونرا اؤز آناسینین دیلی اولاراق بسله دییی شیرین لای لاسی ایله ، گئجه گوندوز ایل لره قاتیب - بویویوب ، آیاق توتوب و گؤزله ییرکی اوخول لاردا اؤز آنا دیلینده سؤزلر- کلمه لر و جمله لری اؤیره نیب - دوشونسون و دونیایا گئنیش لی باخارکن قانادلانیب و اؤزونه عایید اولان توپلومون قوُللوغوندا چالیشسین .
آنلامی ، بوتون « توپلوم »(جامعه) اؤز کیملیک لرینده یاشاییب دونیا اینسانلار بیرلشیمین یولوندا ، آیاق لانسین لار .
آما بو اینسان اوُشاق لیق چاغیندان ، دوشونجه لرینی داها داورانیش لارینی ، ایلک مکتبه آتدیم قویاندان سونرا اؤز دیل ایله کاغیذ اوستونه گتیرنمه سه ، ان بؤیوک روانی گرگین لیک لرله اوز- اوزه اولوب فیکیر و آغیز ایلگی لری آردان قوپاریلیب ، سونوج دا آسئمیله اولاجاق دیر. نهایت ده اینسان مَسخ اولوب ، باشقا باخیش ایلا دیری ایکن اؤلور !
بو اوزدن غیر دولتی موسسه و قوُروم لار ۱۹۹۶ ایلینده بارسلونا دا توپلانیب اینسان حاق لارینین جهانی اعلانینا آسیلاراق دیل حاق لارینین دونیا بیانیه سینی ایمضالاییب دیل اؤزگورلویونو - اونون باغیمسیز فورمادا قوُللاندیغینی بوتون دونیا اؤلکه لرینه سَس لَندیریب - بیلیندیردی لر .
بیزیم اؤلکه ده ده اینسان لار ، مکتب لرده اؤز دیلینده یازیب و اوخوماسی ، آنا یاسانین ۱۵- اینجی مادده سینده ، آیدین جا قید اولونموشدور .
بئله لیکله ، من « هدایت ذاکر » بیر معللیم اولاراق بو اؤلکه نین اوُشاق لاری داها گنج لرینین آیدین گله جه یی و آنلاملی یاشام لاری و یوُردون آرتیق گلیشمه سی اوچون ، بوتون مسئول لاردان ۱۵- اینجی اصلین ایجرا اولونماسینی ایسته یه رک ، اسفند-ین ۲-سی جوما آخشامی (۲۱ فئوریه ۲۰۰۸) دونیا آنا دیلی گونو موناسیبت ایله آجلیق گؤره وینی گئچیره جه یم.
آنا دیلی گونو بوتون اینسان لار و آذربایجان میللتینه اوُغورلو اولسون .

هدایت ذاکر « آرازلی »
تبریز ۱۳۸۶.۱۱.۲۹
۱۸ فئوریه ۲۰۰۸